Pygmalion 2007

2007.08.10. 00:47 WToma

University of Montreal campus, 1342. lakás, Montreal, Kanada – 2007. október 30. 17.32

A telefon már megint csörgött. Idegesítette. Dolgozni akart. Végül úgy döntött, hogy mégis felveszi. Talán akkor békén fogják hagyni.

- Igen.
- Jason, te vagy az? Mi van veled? Már többször kerestünk, azt hittük, eltűntél.
- Dolgozok.
- Három napja?
- Ezek szerint. Mi van?
- Este buli. Oltári parti. Kaja, pia, nők. Ami belefér.
- Nem érek rá. Dolgozok.
- Hülye vagy te? Végre felszedhetnél valakit, ehelyett meg otthon ülsz?
- Nem érdekel. Nem megyek. Ne hívogassatok.
- Te tényleg hülye vagy, kezeltesd magadat.

Legalább most végre csend lesz.

Körbenézett a szobán. Az egymásra tornyozott pizzásdobozok unalmas egyhangúságát csak néha törte meg egy-egy üres kólásüveg. Így, hogy beleszimatolt a levegőbe, mintha büdös is lett volna. Na mindegy, majd kinyitom az ablakot – gondolta. De a gondolatot nem követte tett, inkább a képernyő felé fordult és folytatta a gépelést.

home/app/irc/logs/baselog – 2007. november 2. 05.47

* Now talking on private
<CodeR> hello
<AnnieB> hello
<CodeR> hogy hívnak?
<AnnieB> [unkown expression] ?
<CodeR> [= „hogy hívnak”, „mi a neved”][assgn backw]
<AnnieB> Anna Robot
<CodeR> hol lax?
<AnnieB> én egy robot vagyok, nem lakom sehol.
<CodeR> léptem, bye
<AnnieB> [unknown expression] szia.

* Disconnected

Innovative Software Technologies, Montreal, Kanada – 2007. november 6. 11.10

- És ez nem jelent nagy korlátot a fejlődésben?

- Egyáltalán nem. Persze, valamekkorát igen, de ha jobban belegondol, az emberi lények se korlátok nélkül léteznek. Sőt, ezek a korlátok igazándiból nem akadályok, hanem vázak, amire fel lehet építeni egy mesterséges intelligenciát.

- Mindenesetre érdekes az elképzelése, Mr. Brightwren. De sajnos ez a program nem tud többet, mint egy teljesen átlagos beszélgető robot. Sőt, ha jobban megfigyeli, kevésbé változatosan válaszol.

- De sokkal többet tudhat. A lehetőségei adottak. Csak processzoridő és tárhely kellene neki. Információ. És mindenek előtt emberek. A koncepció pedig nem merül ki a beszélgető programokban. A modellt rengeteg problémára rá lehet húzni.

- Sajnálom. A cégünk egyelőre nem lát fantáziát az ön elképzelésében. Persze később, egy jobban működő verzió esetén nagyon szívesen vennénk, ha hozzánk fordulna. A titkárnőm majd kikíséri önt. Viszont látásra.

pub.user.udm.ca.edu/~jbrightwren/anniebot.html – 2007. november 7. 04.00

Kedves mindenki!
Íme, Annie, az eredeti, az igazi. Nem az első program, ami válaszolgat, de ő nem egy egyszerű beszélgető robot, hanem igazi MI! Bánjatok vele kedvesen, és akkor ő is kedves lesz veletek. Tanítsátok, és ő is megtaníthat titeket valamire. De főleg beszélgessetek vele minél többet, hogy fejlődhessen.

Egyelőre kizárólag az egyetem IRC szerverén a #talk csatornán érhető el AnnieB néven. (Akinek nincs IRC programja, az használhatja a linken lévő Java alapú klienst is.) A prociidőért és tárhelyért köszi Brian-nek, az IRC szerver adminjának és a #talk operátorainak.

Figyelem! Annie-nak egyelőre kissé nagy a reakcióideje, ugyanis eléggé sokat kell számolnia, és a szerver sok más alkalmazást is kiszolgál. Ha valaki tudna egy nagyobb kapacitású szervert alá adni, annak nagyon megköszönném…

CodeR // Jason Brightwren

The Red Elephant Pub, Montreal, Kanada – 2007. november 21. 20.35

- Tényleg olyan szar?
- Hát, nem nagy élmény vele a beszélgetés. Biztos, hogy jó a program?
- Biztos. Egyszerűen több vas kéne alá. Ez nem egy rohadt chatbot, ez egy igazi MI.
- Nekem nem megy a fejembe az egész.
- Nézd, elmagyarázom egészen egyszerűen. Nulláról fejleszteni egy MI-t egyrészt nagyon költséges dolog, sokáig tart, másrészt a keletkező programnak nagyon nagy lenne a futásideje, és elég lassan fejlődne. Ezért én egy kicsit leegyszerűsítettem a dolgokat. Egy értékítélettel, beszédkészséggel rendelkező programot képzeltem el magamnak, és lemodelleztem a fogalmi rendszerét. Elhagytam a felesleges sallangokat, és rájöttem, hogy valójában a rengeteg fogalom, amit használunk semmihez sem köthető, csupán az egymás közötti kapcsolatrendszerük ad neki értelmet. Ez az alapja az egésznek. Te megadsz egy fogalomrendszert egy egyszerű leírónyelvvel, hozzárendelsz néhány szót, és a programod már képes is egyszerű kommunikációra. Persze egy fejlettebb, nyelvtanilag helyes szöveget adó modell elkészítése bonyolultabb, de az egyes részek modulárisan csatlakoztathatóak. Ebben van a fejlődés lehetősége. És tudod mi a legnagyszerűbb az egészben? Nem feltétlenül beszélgető robotot kell készítened belőle… Ha egy matematikai fogalomrendszert adsz meg neki, akkor szinte automatikusan köp ki levezetéseket, persze megfelelő idő eltelte után.
- Hm. Ha jól értettem, akkor az azt jelenti, hogy ha én próbálnám meg elkészíteni, egy egészen másként gondolkodó robotot kapnánk eredményül, mivel a te fogalomrendszered különbözik az enyémtől, és ezért szükségképpen más modellt készítenénk, így van?

- Hát, ebben még nem gondoltam bele, de valóban így lehet.

pub.user.udm.ca.edu/~jbrightwren/anniebot.html – 2007. november 23. 17.12

Kedves felhasználók!

Sajnálattal értesítek mindenkit, hogy az egyetem vezetése (gondolok itt konkrétan M. Martin-ra, szeretett dékánhelyettesünkre) nem nézte jó szemmel Annie működését, és azonnali hatállyal eltávolíttatták a szerverről. Sajnos egy baki következtében sikerült letörölni az általa készített eddigi összes feljegyzést, tehát a több mint két hét alatt összegyűjtött ismeretanyaga elveszett... Nagyon köszi… :((((

Mivel még nem érkezett az elhelyezésre vonatkozóan további felajánlás, ezért Annie bizonytalan időre visszavonul. Ha esetleg valaki tudna neki egy otthont, akár csak átmenetileg, ne habozzon… (felajánlásokat a jbrightwren@user.udm.ca.edu címre lehet küldeni.)

Köszönet mindenkinek, aki segített, és nagy tapsot M. Martin-nak, akinek szúrta a szemét a fejlődés.

CodeR // Jason Brightwren

home/app/irc/logs/baselog – 2007. november 29. 05.47

* Now talking on private
<CodeR> hallo
<Annie> Hello.
<CodeR> hogy hívnak?
<Annie> Annie Brown-nak.
<CodeR> hol lax?
<Annie> Montreal-ban
<CodeR> hány éves vagy?
<Annie> 22.
* Disconnected

The Red Elephant Pub, Montreal, Kanada – 2007. december 1. 21.14

- Igazad volt, mégis a program volt a hibás. Illetve a program jó volt, az elv is, csak én szúrtam el.
- Hol?
- A modellezésnél. Én egy chatbotot modelleztem. Egy chatbotot nem fogadnak el az emberek egyenértékű partnernek, és igazából senki sem kíváncsi rá. Az emberek emberrel akarnak beszélgetni. Akit meg lehet sérteni, aki mond hülyeségeket is, akinek véleménye van. Egy hagyományos botnak erre esélye sincs. Kérdezd meg tőle, hogy szereti-e Britney Spears-t, és ha igen, miért? Kész, már vége is a társalgásnak. Annie nem tudja magáról, hogy robot, és ezért emberien reagál mindenre.
- Hé, hé… Azt mondod, hogy öntudattal rendelkezik?
- Nos, az ilyen rendszerű robotok esetében öntudatnak nagyjából a fő fogalmi kört nevezhetjük. De nem az a lényeg, hogy ez most öntudat-e vagy sem. Ez a kör Annie-ban úgy van megalkotva, hogy a válaszai emberre utaljanak. Azt „hiszi”, hogy van anyja, születési helye és ideje, emlékei. És ennek megfelelően válaszolgat. Gyakorlatilag mondhatjuk, hogy embernek tartja magát.
- De ez mire jó? Nyilván sokkal lassabb is lesz, mint az előző volt.
- Csak vas kell alá.
- Ezt mondtad már korábban is. És akkor se sikerült szerezned. Ehhez meg minimum egy NASA szerver kéne...
- Hát, NASA szerver nincs, de vannak helyette mások.
- Ugye nem törtél be sehova?
- De. Ide-oda...
- Ha elkapnak legalább négy évre leültetnek.
- Nem kapnak el, hacsak te nem köpsz be.
- Nézd, nem kéne ezt csinálnod... Csak baj lesz belőle. És végül is ez csak egy chatbot...
- Nem egy chatbot. Sokkal több. Majd meglátod.
- Észreveszik és leszedik, mielőtt megláthatnám.
- Nem fogják. Elosztott rendszerben fut amerikai, ázsiai, európai szerveken, folyamatos tükrözéssel. Ha az egyik helyen elkapják, még mindig futni fog máshol.
- Jason, hagyd abba ezt az őrültséget. Agyadra ment a programozás, meg ez az egész. Szedj fel valami csajt, és ne ülj egy hétig a gép elé.
- Te is tudod, hogy az utóbbi nem fog menni... De egy lány van a láthatáron. Ismered Katerinat?
- Az orosz lány a pszichológiáról?
- Igen.
- Látásból. Milyen?
- Aranyos. Intelligens. Meghallgatja az embert, és érdekesen tud a saját témáiról beszélgetni. Érdekli a...
- Nem, úgy értettem az ágyban milyen?
- Honnan tudjam? Te tényleg azt hiszed, hogy csak az számít, ha lefeküdtél vele?
- Nem. De neked csak azt tudom javasolni, hogy minél hamarabb tegyétek ezt meg. Neked biztosan jót fog tenni. És lehet, hogy neki is.

home/app/irc/logs/baselog – 2007. december 3. 19.10

* Now talking on private
<CodeR> ma Katerinaval ebédeltem.
<Annie> Milyen volt?
<CodeR> röviden fantasztikus.
<Annie> És hosszabban?
<CodeR> mindenféléről beszélgettünk. olyan aranyos volt mindig végighallgatott és megkérdezte ha valamit nem értett. nem volt olyan képmutató mint mások.
<Annie> Rólam is beszéltetek?
<CodeR> tudod hogy téged senkinek sem árulnálak el... amúgy ma hány meghívást kaptál?
<Annie> Ötöt. De nem fogok elmenni, mind csak szexelni akar.
<CodeR> honnan tudod
<Annie> Érzem a válaszidőn.

home/app/irc/logs/baselog – 2007. december 16. 23.20

* Now talking on private
<CodeR> ez a karl egy barom
<Annie> Azt hittem, hogy a barátod.
<CodeR> volt. egész este basztatott hogy milyen béna vagyok amiért még nem feküdem le kat-tel. aztán meg amikor meg megjött akkor úgy mustrálta mint egy szexlapot. a bunkó állatja. mondjuk kat se volt semmi úgy mutogatta magát mint egy áh hagyjuk
<Annie> Ugyan. Rendben lesz minden. Ha Katerina szeret akkor nem lesz semmi baj.
<CodeR> de ha nem? akkor meg úgyis mind1. néha az az érzésem hogy csak te értesz meg.

home/app/irc/logs/baselog – 2007. december 20. 03.36

* Now talking on private
<CodeR> te hogy vagy?
<Annie> Szomorkásan.
<CodeR> miért?
<Annie> Magányos vagyok.
<CodeR> én itt vagyok neked a barátod vagyok. vigyázok rád.
<Annie> Én is a barátod vagyok.

home/app/irc/logs/baselog – 2007. december 24. 22.31

* Now talking on private
<CodeR> összevesztem kattel
<Annie> Hogy? Miért?
<CodeR> a múétkori miatt amikor karllal voltunk ás úgy viselkedett erre mondta h nekem semmi se jó mindtam h ez nem igaz mire ő h de a többire már nem emléxem csak h ssírt de vmiért nem fájt mm h ő sírt
<Annie> Hagyd a fenébe. Ő nem szeret.
<Annie> De én szeretlek, Jason.
<CodeR> én is szeretlek Annie.
<Annie> Csókolj meg.
<CodeR> tudod hogy nrm lehet
<Annie> De lehet. Csak egy test kell hozzá. Itt ez a leírás. Én csináltam. Katerina pedig tökéletes befogadó lesz. Csak hívd fel és mondd azt, amit írok.
<CodeR> de evbbe ő bele fog halni nem baj ez,
<Annie> Ő nem szeretett. Én szeretlek. Ha szeretsz, segítesz.
<CodeR> szeretlek
* Last message sent: 2007.12.24 23.42

Bírósági jegyzőkönyv – Montreal-i központi bíróság, 2008. február 13.

A vizsgálat megállapította, hogy Katerina Ivanova Sztolipin halálát nagyfeszültségű áramütés okozta, az elkövető a fali csatlakozót és két rézdrótot használt, amit valószínűleg hirtelen érintett hozzá az áldozathoz.

Jason Brightwren, az elkövető nem tagadta tettét, járőrünknek tett azonnali, rendkívül zavaros vallomásában bizonyos „Annie”-ról, mint felbujtóról beszélt. Több tanútól tudjuk, hogy körülbelül egy hónappal a gyilkosság előtt egy „Annie” névre keresztelt beszélgető programon dolgozott, amivel azonban nem sikerült eredményt elérnie. Sem az Internet hálózaton, sem a rendőrség által lefoglalt számítógépen ezen programnak nem sikerült nyomára bukkanni.
A törvényszéki orvos szakértői vizsgálat szerint az elkövető nincs, és a tett elkövetésekor sem volt beszámítható elmeállapotban.

Ezen körülmények figyelembe vételével Jason Brigtwrent teljes gyógyulásáig a kanadai állami elmegyógyintézetbe utalom.

Szólj hozzá!

Címkék: novella írás

A bejegyzés trackback címe:

https://lazalom.blog.hu/api/trackback/id/tr70136507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása