Urban safari Stockholmban

2007.08.23. 00:26 WToma

2004. júniusában 5 napot töltöttem Svédországban, Stockholmban az ott élő unokatestvéremnél. Ennek az utazásnak az élményeit írtam le egy nem-annyira-nyilvános fórumon, egy-egy postba sűrítve a napi eseményeket. Elég jól sikerült, úgyhogy itt a helye, annak ellenére, hogy pár posttal korábban azt ígértem, hogy nem élet-blogot kaptok.
Helyenként módosítottam rajta, nem az eseményeket, csak az elgépeléseket, helyesírási hibákat és dezinformációkat töröltem/javítottam (kerültek helyette újak). Beleraktam pár olyan epizódot is, ami az eredetiben nem szerepelt (ezeket is ékezet nélkül írtam bele).
Előrebocsátom, nem egy Baedekker. Tessék ennek megfelelően kezelni.

1. nap -- indulás, érkezés

Hali mindenki, ezt most eppen egy iMac gepen irom sved billzeten szal ne tessek csodalkozni ha az y-z neha keveredik. Hasonlo okokbol nincsenek ekezetek se.
Eloszor az indulas - a legjobb meg Szeged-Bp kozott tortent, ha szepet akartok latni, akkor a 7.20-as vonattal tessek utazni, tobbet nem mondok... Volt egy nagyon jo borondunk, amit nem lehetett huzni mert folyton billegett es folborult, tehat kezben kellett vinni.
A repter eleg erdekes, mindenfele nemzet nyuzsog ott, magyarok alig. Ezt persze meg lehet erteni. Kimentem a kilatoteraszra: 200 Ft. Egy uveg (fel liter) kola: 500 Ft. [Ez mondjuk még 2004-ben volt. Azóta gondolom, drágább lett...] Na mindegy, nem leszek rendszeres latogato Ferihegyen.
A gep egy oras kesessel indult, addig korulneztem a duty-free shopban, de nem vettem se Chanel kolnit, se Hugo Boss nyakkedot, se pedig Pick szalamit 11 euroert (azt inkabb veszek a Maros utcaban, ezert nem kell vonatra ulni).
Legnagyobb meglepetesemre nem lettem rosszul a repulon, bar az elottem ulo egy kisse megijedhetett amikor elmeseltem nehany pilotas viccet. Kajanak adtak mindenfelet, sajnos keson jottem ra hogy mi mire valo es igy mindent megettem egy kis fekete zsomlevel, pedig a sos-cukros kavetejszin nem is volt finom...
A pilota ugy hajtott, mintha kergetnek, es az egy oras kesebol 20 percet behozott... Stockholmban, Arlanda repteren, amikor a csomagokat magunkhoz vettuk, rajottem (bar ez elotte is nyilvanvalo volt, de ki gondolt volna ra) hogy a csomagterben nem kezelik a hatizsakokat himestojaskent. Ennek az lett a folyomanya, hogy az oldalzsebben elhelyezett tusfurdo kijott a dobozabol, es az egesz taska csupa olyan lett. A taxis kicsit erdekes kepet vagott amikor magyarul raorditottam hogy "Vigyazz, ragad!!"
Kiegeszites: a helyzet sulyossagat jelzi hogy egy teli doboz volt es most majdnem ures. Olyan lett a szemuvegem, a kulcsom, a fogkefem. Remelem a ruhak megusztak szarazon. (Bar ez hulyeseg. Hogy lehete szarazon uszni? Na mindegy...)
2. kiegeszites: van Isten, a trutyi kifele folyt.
Amugy itt kabelteves net van (havi fix osszeg, korlatlan), pedig ez nem is a belvaros, hanem Spanga (az elso "a" folott egy karikaval amit ugy kell ejteni hogy "o"), egy inkabb kulvarosnak szamito resz. Majdhogynem getto, de itt meg a getto is kulturaltabb. Foleg finnek, arabok, feketek, ciganyok laknak itt de amugy nagyon rendes kornyek, pl. a Nyugati pu-hoz vagy Kobanya-Kispesthez kepest.
Ez a hulye billzet szetszivatja az agyamat, pl. az "End" helyen van a "PgDown", kukacot nem birok vele irni.
Csinaltam jo sok kepet de nem digitalisan persze ugyhogy ti majd csak akkor lathatjatok meg, ha hazaertem es bedigitalizaltattam.

2. nap reggele -- este meccset néztem

Ez volt az ev legrovidebb ejszakaja, a nap fel 11-kor ment le es fel 4-kor kelt. Ennek kapcsan mindenki unnepel, szinte nemzeti unnepkent emlegetik a midsommart, nem ertem hogy miert. De aztan rajottem hogy a sok nemzeti lobogo a dan-sved 2-2-nek szolt, itt mindenki EB-lazban eg.
Este meccset neztunk (angol-portugal) es rajottem hogy sokkal jobb ha a hulye kozvetitiok karattyolasat nem ertem. Amugy az angolok a 3. percben rugtak egy golt, utana bealltak vedekezni es egeszen a 2. felido vegeig dog unalom volt de akkor a portugalok egyenlitettek. A ket hosszabbitasban tobbet futottak mint az egesz meccsen egyuttveve. Vegul Portugalia 11esekkel nyert.

2. nap -- skansen & múzeum, ami belefér...

Ma bent voltunk a varosban. Elmentunk a Skansen-be, ami olyasmi mint nalunk Opusztaszer csak ki van egeszitve allatkerttel is. Sajnos a filmem mar elotte, a varosban elfogyott, es csak kesobb tudtam venni, ezert sok minden kimaradt. Amugy a film 60kr volt, ami atszamitva 1800Ft.
Tegnap mar irtam, hogy most itt nepunnepely van, a midsommar, es majdnem mindenki elutazott Stockholmbol videkre. Aki maradt, az osszegyult a Skansenben es korultancoltak egy majusfa-szeruseget (amirol vendeglatom, az unokatesom megmagyarazta hogy fallikus jelentessel bir, ez a szokas a viking idokbol maradt. Kis adalek, a sved gyerekek tobbsege marcius-aprilisban szuletik...). Kozben lelkesen fotoztam, a tobbi turistaval egyutt. De aztan rajottem, hogy a turistak (en is) azt hiszik hogy a sved nepszokasokat fenykepezik, de kozben csak egymast.
Elmentunk ebedelni egy etterembe, ahol kizarolag nepiruhas felszolgalok es turistak tartozkodtak. Heringet ettunk (natur, mustaros, paradicsomos) fottkrumplival. Finom volt, de olyan keves hogy fel fogamra is alig volt eleg, es a harom adagert (plusz egy asvanyviz) igy is 270kr-t fizettunk. Majd folvilagositottak, hogy ez nem is a legdragabb ettermek egyike. Ott font olyan szel volt, hogy meg az edzettebbek se birtak. (Amugy rajottem, hogy a svedek nem birjak jobban a hideget, csak felfedeztek hogy nem szegyen juliusban kabatot venni...)
Busszal tettunk meg egy hosszabb szakaszt, de 3 buszt el kellett engedi, mert nem allt meg (ill nem engedett folszallni) azzal az indoklassal hogy tele van. Akkor ezek nem tudjak hogy mi az hogy tele, nezzek meg Pestet csucsforgaloban, de ha azt nem is, legalabb az 1es villamost Szegeden a pesti vonat erkezese utan, vagy reggel a 10es buszt.
A kikotoben setalva szemet szurt a Vasa-muzeum. Na most az egesz muzeum egy 1628-ban elsullyedt hadihajorol szol, ami ki is van allitva. A nevet a Vasa-dinasztiarol kapta. A hajo Stockholm egyik tengerobleben, az elso utjan sullyedt el, mert rosszul volt megtervezve. Lapos volt az alja, nem fert bele eleg ballaszt es egy erosebb szelroham foldontotte. Mivel a loresek is tul alacsonyan voltak (64 agyu volt rajta) rogton megtelt vizzel. A hajot nezve az a gondolatom tamadt, hogy ime, ekes peldaja annak amikor az esztetikai szempontok elnyomjak a hasznalhatosagiakat. Mert hogy ugy ki volt diszitve, mint egy barokk szonett. De persze nem emiatt sullyedt el, rengeteg ilyen es meg ilyenebb hajo futkarozott vigan a tengereken.
Sajnos ezt mar nem tudtam lefenykepezni, mert megint elfogyott a film. De majd meg szeretnek visszamenni mert nagyon szep.
Amikor metroval jottunk hazafele, olyan kevesen voltak, hogy egy allomason meg sem allt. Amugy erdekes, a vegallomas gorog stilusban volt kidiszitve, a kovetkezo romai, a harmadik oskori...
Most tehat mar fedett helyen vagyok, epp idoben, mert esik az eso. Ennek ellenere a szomszedok kint buliznak az utcan, unneplik a midsommärt. Ilyenkor mindig azert imadkoznak hogy jo ido legyen, de ez sohasem jon be 100%-ra. De ez persze oket nem zavarja. Ha jo ido van: bejott. Ha nem: igazuk lett... A lenti hangokbol itelve nem mese az az allitas hogy az ev leghosszabb napjat unneplo ceremonia utan hatalmas orgia kovetkezik... Lemegyek en is, a nyelvtudas itt ugyis csak a hatso ertelemben szamit...

3. nap -- városnézés és fociláz

Ma megint a varosban voltunk, es ennek kapcsan nemi szot kell ejtenem a tomegkozlekedes rejtelmeirol. Ugyanis van egy hosszu "kutyanyelv", rajta 20 rubrikaval amibe pecsetleni lehet. Ez a jegy. Na most tegnap 5 rubrikaval jutottunk be a varosba, ma reggel 7-et kertek, most az elobb pedig oda-vissza(!) 3-at pecseteltek. Ha ezt valaki megfejti, jo esellyel palyazhat egy Nobel-dijra.
Reggel elmentunk egy "boat-sightseeing"-re. Annyira volt izgalmas, amennyire egy angol szovegu idegenvezetessel erdekes lehet egy hajokirandulas. Amugy eleg jo volt, mert Stockholm 23(?) szigetre epult, es bar nem hajokaztuk korbe mindet, eleg sokat mentunk. Sikerult lefenykepezni egy szep negyarbocos vitorlast (ezt 3 poziciobol is) meg 2 nagy utasszallitot. (Kb. akkorak mint a Titanic...)
Meg a hajokazas elott tortent, hogy az utcan setalva "leszolitott" egy olasz ficko, de annyira illik ide a szo, muszaj ra azt mondanom, hogy digo. El akart nekem adni par -- oltonyt. "Honnan jottel?" -- kerdezte. "Ooo, Magyarorszagrol." "Na, akkor a magyar-olasz baratsag jegyeben, vedd meg ezeket!" "Haaat izee..." "Idenezz milyen anyag! Ez nem feslik fol, nem szakad el! Nezd! Meggyujtom -- semmi! Tuzallo, erted, tuzallo!" Csakhogy nalam nem volt egy fitying sem, csak a fent emleegtett kutyanyelv. Ennek megfeleloen ezt feleltem: "Great, but I've got no money..." Az arca elkomorult: "No money -- no business!" Azzal beszallt a kocsijaba es elviharzott.
Utana bent jartunk az ovarosban. Nagyon szep, szuk sikatorokkal es millionyi turistaval. Az egyik kocsma folott lattam egy szivarvanyszinu csikos zaszlot, ami a magyarazat szerint azt jelenti, hogy "melegeknek is". Ezt azert en igy nem mernem kijelenteni mert elvileg ugye akarhova bemehetnek ahova a tobbiek is, azt meg csak nem fogjak raklamozni hogy melegbar. Ennek ellenere eleg sokan voltak, ami megint csak ketsegeket ebreszt bennem. Az ovarosban sok-sok szep uzlet van, amik a turistak atveresere szakosodtak.
Svedorszagban van kotelezo sorkatonai szolgalat, aminek reszekent az ujoncokat diszorsegbe allitjak a kiraly var ele. Szegeny, nagyon unhatta mar hogy egesz delelott ott kell posztolnia es raadasul minden arra halado turista hangosan sajnalja es lefotozza. Meg akartuk nezni az orsegvaltast is. Ott allt egy csomo ember a kordon mogott es nezte az oroket. Ebbol gondoltuk, hogy biztos orsegvaltas lesz. Mi is bealltunk a tomegbe, es acsorogtunk vagy negyed orat. Mivel nem tortent semmi, visszavonultunk, es bementunk egy "Royal gift shop"-ba, ahol potom 200 kr-ert barki megvehette Viktoria hercegno eletet, sok szep szines keppel. Ezen kivul arultak meg kiraly varat es csaladot abrazolo kepeslapot, sved zaszlot es nepviseletet, valamint (szamomra erthetetlen okokbol) aranyszin papirbol keszult angyalkas karacsonyfadiszt.
Ebedre (eletemben eloszor) kinai kajat ettunk, nem is volt rossz. Negy kr-ral dragabb volt mint a tegnapi, de sokkal tobbet adtak.
Az egesz varos focilazban eg, mert ma van a sved-holland meccs. Varosszerte a kocsmakban es a koztereken is nagy kivetitokon lehet kovetni az esemenyeket. Mindenfele sved zaszlok, es nemzetiszinu (kek-sarga) hazafiuk es honleanyok. Igy aztan holnap reggel a varos tok ures lesz, mert azok akik nem mentek el midsommar-ra, a meccsen holtreszegre isszak magukat oromukben vagy banatukban. Az unokatesom, aki baros, egesz ejjel dolgozni fog. Szoval a csaposok, barosok es pincerek csak reggel rughatnak be, de a kozhangulat semmi ketseget nem hagy afelol hogy ezt meg is fogjak tenni.
Kozben elkezdodott a meccs, 12 perc utan meg nem volt csak 1-2 komolyabb helyzet. A szomszedok (latom az ablakbol) sved zaszlokat lengetnek a lakasban es teljes extazisban tombolnak.
Ma is elfenykepeztem 2 tekercs filmet, eddig lehet kb. 120 kep. Elhataroztam hogy nem hivom elo oket, hanem CD-re digitalizaltatom a negativot. De hogy ne csak az en ketes muveszi erteku es nem-biztos-hogy-sikerult kepeim legyenek, vettem par kepeslapot: kiraly (akinek szep, ellentengernagy egyenruhaja, SzTK szemuvege es felrecsuszott csokornyakkendoje van) es kiralyne, vitorlas hajo, Stockholm by winter etc.
25 perc telet el a meccsbol, de gol meg mindig nincs. Itt akartam befejezni, de inkabb meg tudositok egy kicsit. Az egyik holland most belement az egyik svedbe. a biro tanacstalanul all, a sarga mar biztos, de ki kapja? Sved szabadrugas 15 meterrol. A sorfalba be akar allni ket sved is. A hollandok ki akarjak lokni, es igy a domino-elv szerint az egesz sorfal elborul. Itt meg egy tipikus sved kapus: beall a kapuba s ved.
Na jo, most mar tenyleg abbahagyom (sot, ABBA-hagyom) nem irom le az egesz meccset.

4. nap reggel -- lincshangulat


Na, itt ma nemzeti gyasz es lincseles lesz, azt hiszem, mert a svedek kikaptak. Az egesz meccsen mondjuk eleg szarul jatszottak, de a hollandok is, bar ok tobbet tamadgattak. Szoval meg hosszabbitas utan is 0:0, az elso 5 tizenegyes eredmenye 4:4, mar ugy latszott ott lesznek az idok vegezeteig, de a 6.-at megfogta Van der Saar, a holland kapus. Igy aztan Svedorszag-Hollandia: 4:5.
Ha jol hallom a holland nagykovetseg vedelmet maris megerositettek.

4. nap -- a lámapernyő és a vidámpark


Van egy jo kis szervezet, a neve kb. azt jelenti hogy "Logunk a metron tarsasag". SMS-ben elkuldik hogy hol vannak ellenorok ill. hol lehet konnyen besurranni. Honlapjuk is van, http://www.planka.nu . Van angol resze is, erdemes megnezni!
Stockholm tele van utcazeneszekkel (pl. tegnap lattam egy Jacko-hasonmast is), reggel a HEV-en egy harmonikas zenelt, mersekelt sikerrel. Az esetnek az az erekessege, hogy delutan hazafele megint ott volt, es megint alig kapott valamit.
Delelott beneztunk egy "bolhapiacra", kb. olyan mint Pesten az ecseri vagy Szegeden a Cserepes sor. Nagymamamat alig tudtam lebeszelni rola hogy megvegyen egy nagy rozsaszin lampaernyot amit allitolag Magyarorszagon 20 eve hiaba keres. Ahogy kinezett az az ernyo, meg is tudom erteni. Egyebkent magyarok (vagy legalabb magyar aruk) mindenhol vannak, az egyik supermarketben lattam egy csomagot, amire nagy betukkel volt irva hogy "KOLBASZ".
Delutan pedig elmentunk a Gröna Lund nevu vidamparkba, ami teljesen olyam mint egy rendes vidampark. Hiaba, ez mindenhol a vilagon ugyanolyan. Folultunk mindenre ami mozog es raz: hajohinta, hullamvasut, "zuhanotorony", masik zuhanotorony (ami folfele is zuhan... ez egy olyan raketa-szerusegnek van alcazva. Inditas elott felelmetesnek szant szovegeket mondanak be, de nekem nem jott be, annyit ertettem az egeszbol, hogy "hörr-kurrmaaffjanndakk" stb... de a mellettem ulo gyerek egeszen elsapadt...), masik hajohinta, korvonat hullamzassal, korhinta... Ezutan le kellett ulnom egy padra mert ugy ereztem hogy mindjart kidobom a taccsot. De aztan megse, ahogy megnyugodott a gyomrom, ettem egy langos-t. Ami azert furcsa, mert ennek a sved neve ugyanaz, mint a magyar, persze ekezet nelkul, ellenben abszolute nem olyan mint a magyar. A teszta kemenyebb, a tejfol melle voros(!)hagyma, sajt es kaviar jar ra.
Megneztunk egy kizarolag 7 even aluliaknak szolo eloadast, ami Pippi-rol szolt. Ez errefele egy ismert es jellegzetes mesealak. Eljatszott nehany tancot, amik kozul az egyik arrol szolt, hogy a nagyapja kaloz volt, de tengeribeteg lett, a masik meg arrol hogy az apja kaloz volt es beleesett a tengerbe. A sved gyerekek lelkesen tapsoltak.
Fotozas szemponjabol gyenge napom volt, csak 17 kepet csinaltam. Ugy latszik, mar mindent lefenykepeztem amit lehet.

5. nap -- home sweet home

Ezt most otthonról írom, lényegesen könnyebb. Bár az y-z megint problémát okoz.
Stockholmban a reptérre az Arlanda express-szel utaztunk, ami megy mint a meszes (mint a franciáknak a TGV), a városból a reptéren 20 perc alatt van ott. Néha még a fülem is bedugult.
Hazaérkezve először a hőség, másodszorra a látvány volt mellbevágó. Meg az hogy Ferihegyen leszállás után még kb 20 percet vártunk mert nem jött a busz ami a géptől a terminálig visz.
A vonatokról annyit, hogy a 19:20-as IC se rossz, már amennyiben az első post-ban említett aspektust nézzük.
Most sok minden nem jut eszembe amit akartam, majd talán a fényképekről... Bár 6 tekercs, az összesen... 9000 Ft. Brrrrr.
Akartam nektek fényképezni egy jellegzetesen svéd lányt, voltak is sokan az utcán, de akárhányszor elővettem a gépet mindig eltűntek. Így aztán be kell majd érnetek egy közepesebb változattal.
Meccset többet nem nézek, mert itthon nem szoktunk TVzni, bár a tegnapi cseh-dánnak a második félideje nagyon jó volt: először az "ősz iparos" (bocs, ez már a magyar újságok hatása...) fejese majd Baros duplázása igen-igen ott volt. Tehát, hajrá Csehország!
Éljen a BKV és a MÁV! Welcome to Hungary...



Utószó -- így fényképezek én

A fényképeket -- természetesen -- soha sem hívattam elő. De a filmek talán még most is megvannak, ha azóta ki nem dobtam őket egy lomtalanítás alkalmával.
Eltelt közben pár év, és húgom is járt Svédországban, ha nem is ugyanott, mint én. Ő a digitális gépével és az enyémnél lényegesen fejlettebb fotótudományával jobb képeket csinált, amiket még meg is lehet nézni. Persze nem nektek, hehehe [sátáni kacajjal a színről elvonul. Függöny.]

Szólj hozzá!

Címkék: utazás svédország útleírás stockholm

A bejegyzés trackback címe:

https://lazalom.blog.hu/api/trackback/id/tr57146557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása