Most jövök a Balkánról - rövid romániai helyzetjelentés

2007.08.23. 00:41 WToma

[Az előző post kapcsán eszembe jutott, hogy írogattam még én ilyeneket, és azokat is próbáltam (saját értelmemben) "irodalmira" venni, ezért most azok jönnek.]

[Előre kérek mindenkit, hogy ne kössön bele abba, hogy a helységneveket milyen helyesírással írtam, és ahol voltam, az Erdély vagy Románia. Mivel én egy békés, konfliktuskerülő ember vagyok, azt írtam, amit a térkép mutat, így aztán lehet másra mutogatni.]

Svédország után (még mindig 2004 nyara) keletebbre vettem az irányt: apámmal és húgommal túrázni voltunk Romániában...

Mivel ezen a helyen nem volt Net, csak így, utólag írom meg az élménybeszámolót.
A Pádis hegységben voltunk túrázni. Annyit elég róla tudni, hogy 1000-1670 m magas csúcsai vannak, és ha túrázol, a rövidnadrág nem létfontosságú.
Az első nap a Szamos-bazárban voltunk. Nagyon klassz hely, hasonlít a tavaly látott Csodavárhoz. Aki nem látta, annak elmondom, hogy mély szurdokok, barlangok és patakok jellemzik a tájat, amelyek mindegyikén áthalad a turistaút. Sajnos, délután esett, és így mindenünk átázott. Végül, amikor véletlenül beleléptem a patakba, a cipőm már nem lett vizesebb.
A szállásunk egy elég kellemes helyen volt, a gondnok is aranyos volt, csak ugye nem nagyon beszél magyarul. Angolul se. Mi meg nem beszélünk románul (ugyanis a román-magyar útiszótárat, amit végül Kolozsváron megtaláltunk, csak 2003-ban adták ki, és mi csak tavaly kerestük) ezért jobbára Activity-ztünk. Példa: "Reteszeljék be a kaput, hogy ne jöjjön be a tehén" (Ez egyébként kulcsfontosságú, ezügyben a tehénpásztorral mélyenszántó eszmecserét folytatott, amelynek a végén néhány, egészen súlyos becsületsértés is elhangzott. Ez nem biztos, de az elmondottak hangsúlyából lehetett rá következtetni, hogy nem középkori bókokat váltanak.) És ez így hangzott: "Cst-cst-cst hmmm porta nye tap-tap-tap múúúúú." Elég érthető. Egyszer adódott félreértés, amikor azt mutatta, hogy "lehet menni tusolni" és a mellkasát dörgölte. De az is lehet, hogy kis halmocskákat rajzolt, ami ugye azt jelenti, hogy "nő van bent", mert amikor bementem, tényleg. (De csak a fogát mosta.)
Egyébként megtudtuk (2 romániai magyar biciklistától, akik a gazdurammal képesek voltak mélyebb kommunikációra), hogy a legutóbbi telet itt töltötték, és május 1-jén akkora volt a hó, hogy kocsival el lehetett menni a kerítés fölött.
Éjjel olyan hideg volt, hogy 2 takaró alatt fáztunk, és reggel alig bírtunk kimászni az ágyból. Persze csak utolsó éjjelre derült ki, hogy mit hogy kell elhelyezni, hogy pont jó legyen.
Voltunk továbbá az "Elveszett világ" nevű helyen, ami több barlangot is jelöl, azokat nem találtuk meg. Biztos elvesztek. Ellenben láttunk mély lyukakat (zsomboly), amik között volt olyan is, amiben jég volt.
A fő attrakció a harmadik napi Nagy-Phaeton-vízesés volt. A turistakalauz azt írta, hogy "Csak olyanoknak javasolt, akik nem ijednek meg egy kis sziklamászástól." Ez ránk vall - gondoltuk. Csak aztán kiderült, hogy ez nem egy "kis" sziklamászás, hanem eléggé sok. És nagy. Ráadásul pont odatűzött a nap, miközben a meredeken dőlt falon másztunk. De azért összességében nem volt rossz.
Tesóm rengeteget fényképezett, ami sajnos eléd sokáig tartott. Elmondom a menetét: (1) "Jaj de jó, lefényképezem"; (2) "[állítgatja a képet. Közben: elmegy a nap, vagy kisüt, a cél elmozdul. Ha egyik sem, akkor nem lehet fényképezni, mert:] (3) [nincs továbbtekerve a film, vagy]; (4) [nincs elhúzva a lencsevédő]...
Itt még van igazi, félnomád állattartás. A pásztorok a hegyen laknak, reggel kihajtják az állatokat, este behajtják, közben a patakból isznak (mert nem mérgező) és bicskával szalonnát falatoznak.
Utolsó napra lementük Kolozsvárra (románul Cluj-Napoca) egy kicsit "kultúrálódni". Ez kb. abban merült ki, hogy néhányezerszer körbejártuk a főteret. Ugyanis, amikor megjöttünk, oda mentünk, hogy keressünk valami "információt" (t.i. hogy hol van egy olcsó szálloda). Egy. Amikor nem találtunk, visszamentünk a taxisokhoz. Kettő. Megmondták (állomás), vissza a kocsihoz, és a főtérre (három), mert minden út Rómába vezet. Este ugyanezt eljátszottuk étteremmel, ma reggel pedig pénzváltóval és cukrászdával.
Egyébként örömmel tapasztaltuk, hogy bár a "hivatalos" személyek közül csak kevesen "bészélik a mátyárt", a holtelportások és pincérek igen kiterjedt kasztjában szinte mindenki tűrhetően tud angolul. Persze nem biztos, hogy tényleg nem tudnak magyarul, mert sokan letagadják.
Volt egy érdekes kis kaland a parkolóórával is. Miután beledobáltunk 12000 Lei-t, rájöttünk, hogy az a mögöttünk (egyébként is pénz nélkül) parkoló autónak szólt. Na mindegy, a maradék 8000 értékű aprópénzt beletettük az előttünk lévőbe, majd szemet szúrt az "Out of order" (Nem működik) felirat. Ezután beszálltunk a kolcsiba, és fél utcával arrébb ingyen parkoltunk.
A közlekedés amúgy is egy külön téma, pl. az 1-es (Oradea, Cluj-Napoca, Deva, Bucuresti [ha jól emlékszem]) út. Két sávos, de mivel a záróvonal után is még elég széles a padka, négysávosként használják. Így aztán volt olyan, hogy egyszerre két oldalról is előztek. És annak ellenére, hogy a főutakon 100-120-szal száguldoznak az önjelölt román rallyversenyzők, lehet találni lovaskocsikat is szép számmal. A távolsági utazás fő közlekedési formája az autóstop, amiért viszont, a magyar gyakorlattal szemben, fizetni szokás. A nagyobb városok be- és kivezető útjainál tucatszám lehet stopposokat találni.
Egyébként Kolozsvár szép is lehetne, ha nem lenne iszonyatosan piszkos, lepusztult, elhanyagolt. Mint az egész ország. Láttam egy építményt, ami jól jellemzi az egészet: egy elkezdett épület rozsdás vasszerkezete. Ahogy ismerősöm mondta, érezni kell, és aki ott van, az nem marad ki belőle.

2 komment

Címkék: utazás románia erdély túra útleírás pádis

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cyan 2007.08.27. 07:50:58

mi Csíkszeredára jártunk, nem a legszebb város, de a környék felejthetetlen.
rossz élmény talán az volt, hogy rókagombát akartunk venni az útszéli árusoktól. magyarul közölték velünk, h románoknak 50 lej, magyaroknak 80. pechük volt, mert jött velünk pár csíki, nosza mentek venni gombát 50-ért :))

WToma · http://lazalom.blog.hu 2007.08.27. 11:28:16

hát ez lol, mi ilyen szintű diszkriminációval azért nem találkoztunk. egy hasonló élményünk volt korábban szlovákiában, majd azt is megírom egyszer.

mellesleg megnyerted az első kommentelőnek járó virtuális vállbaveregetést :)