"The net is vast..."

2009.08.29. 21:55 WToma

A Ghost in the Shell annyira régi és annyira kult, hogy már mindent leírtak róla, ami emberileg lehetséges.

Szégyen, de megrögzött animésként most láttam először. Általában kerülöm a komoly témájú animéket, szívesebben nézek akciót és vígjákot, mint ahogy az élőszereplős filmek közül is a könnyedebbeket kedvelem; azt szoktam mondogatni, hogy van elég sok komoly dolog amúgy is, kár tetézni még ezzel. (Így aztán a kedvenc dolgaimba mindig csak véletlenül futok bele.) A GITS-ről viszont lehetett tudni, hogy komoly darab, ezért sokáig kerülgettem, pedig tudtam, hogy egyszer szembe kell néznem vele, mert ezt még azok is szokták ismerni, akik amúgy nem rajonganak a japán animációért.

A várakozás viszont megérte, mert sikerült teljesen üres fejjel elkapnia. Semmi fölösleges feldobódottság avagy búskomorság, semmi fáradtság és semmi élénkség. Az agyam egy üres papír, és nem kellett az animének tíz perc sem, hogy teleírja.

Az első, amin meglepődtem, a grafika volt. 1995. Ekkor készült a GITS. Ezt talán csak az veszi észre, aki nagyon járatos az anime rajzstílusok fejlődéstörténetében, mert a legtöbb mai társa sem nyújt ennyit részletességben. Amennyire egy anime élethű lehet, ez annyira élethű. Bele se merek gondolni, hogy micsoda meló lehetett ezt 15 évvel ezelőtt megcsinálni.

A második a zene volt. Nem kiemelkedő, nem olyan, amit megjegyez az ember, és aztán dúdolgatja. Olyan, ami észrevétlenül feloldódik az ábrázolt világban, anélkül, hogy explicite utalna rá. Sőt, szinte a szöges ellentéte, főleg az ütősökre és énekhangra írt téma. Ennek ellenére remekül illeszkedik, és olyan atmoszférát ad, amely többet mutat meg a környezetről, mint az egész történet. (Kis túlzás, de egy ilyen áradozásban talán megengedett...)

A történeten nem lepődtem meg, bár csak annyit tudtam róla, hogy nagyjából ez szolgált inspirációként a Mátrixhoz. Elfelejtve most a kötelező szólamot, miszerint a Mátrix csak egy ócska GITS-koppintás, nekem az anime tetszett jobban. Nem minőségi összehasonlítás, egyszerűen jobban tetszett a sztori, amit egy hasoló alapötletből kihozott. A Mátrixot egyszerűbbnek is találom abból a szempontból, hogy azt sok hangulatban meg tudom nézni, és kb. hasonló élményt ad. A GITS felfogásához viszont nekem kellett az, hogy fogékony hangulatban legyek, és úgy éreztem, hogy az eddig animével töltött idő is segített abban, hogy felvegyem a tempót és úgy élvezzem az egészet, ahogy azt élveztem.

Végül egy tanács azoknak, akik szeretik értelmezni a látottakat: óvakodjatok attól, hogy bármit is belemagyarázzatok a Ghost in the Shell-be. Bőven elég az, ami már benne van.

2 komment

Címkék: mátrix anime ghost in the shell gits

A bejegyzés trackback címe:

https://lazalom.blog.hu/api/trackback/id/tr431347295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2009.12.14. 19:29:22

üdv!
Èrdekes hogy ezt hagytad utoljára. Nem vagyok valami nagy manga/anime rajongó, úgyis mondhatnám hogy teljesen hidegen hagy, de a klasszikusokat kedvelem. Akira, GITS, Totoro, Laputa, Chihiro. Ha választanom kéne, akkor az Akira a mindentvivö. Az a best. De ez persze egyéni preferencia. További jó szórakozást!

WToma · http://lazalom.blog.hu 2009.12.14. 19:43:39

A másik ilyen adósságom az Akira volt, talán 1-2 héttel a ez után láttam. Nekem sokkal sokkolóbb és megrázóbb volt, mert jobban azonosulni tudtam a szereplőkkel. Összbenyomásból viszont a GITS maradt meg jobban.
süti beállítások módosítása